Ben je werkgever en is er bij jouw organisatie sprake van grensoverschrijdend gedrag? Dan is dat natuurlijk een uitermate ongewenste situatie waar je zo snel mogelijk verandering in wilt aanbrengen. Niet alleen heeft dit grensoverschrijdende gedrag grote invloed op het slachtoffer, maar ook op het werkplezier, de werksfeer, mogelijk het ziekteverzuim, de productiviteit en de reputatie van de organisatie. Maar wat zijn je verplichtingen volgens de wet, wat word je geacht te doen als goed werkgever en hoe doe je dat? Vertrouwenspersoon Amsterdam kan je hierbij helpen.
Wat zijn de organisatie verplichtingen?
Als werkgever ben je verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving. Deze verplichting komt voort uit de arbeidsomstandigheden wet. Daarnaast heeft de verplichting om een meldregeling te hebben voor bedrijven met meer dan 50 medewerkers als doel om de veiligheid van medewerkers binnen het bedrijf te vergroten. Hoe zit dat precies?
Arbeidsomstandighedenwet: Verplicht grensoverschrijdend gedrag voorkomen
Op grond van de arbeidsomstandigheden wet is iedere werkgever verplicht om Psycho Sociale Arbeidsbelastin (PSA) te voorkomen. Met PSA wordt pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld bedoeld. Dit kun je omschrijven als ‘ongewenste omgangsvormen’. Werkgevers hebben de verplichting om ervoor te zorgen dat werknemers in een veilige werkomgeving, een omgeving zonder PSA, kunnen werken. Helaas gaat het soms toch mis binnen organisaties. Werknemers kunnen last hebben van ongewenste omgangsvormen. Werknemers zouden dan idealiter bij hun leidinggevende moeten kunnen aankloppen om dit op te lossen. Maar wanneer een werknemer zich niet veilig voelt om dit bespreekbaar te maken met zijn leidinggevende, of zijn leidinggevende onderneemt onvoldoende actie na een gesprek, of wanneer de leidinggevende de veroorzaker is, kan een werknemer contact opnemen met de vertrouwenspersoon.
Meldregeling
Het is op basis van de Wet Huis voor klokkenluiders voor organisaties met 50 medewerkers of meer wel verplicht een regeling te hebben voor het intern melden van (vermoedens van) misstanden. Medewerkers hebben daarmee wettelijk het recht om een adviseur in vertrouwen te raadplegen over een vermoeden van een misstand. Organisaties kunnen een vertrouwenspersoon benoemen als adviseur. In 2021 zal de verplichting voor het hebben van een goede meldregeling gaan gelden voor alle financiële organisaties, dus ook wanneer er minder dan 50 medewerkers werken. Vermoedelijk zal in het laatste kwartaal van 2022 de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders in werking treden. Dit betekent dat vanaf dat moment de verplichting voor het hebben van een goede meldregeling voor alle financiële organisaties gaat gelden, dus ook wanneer er minder dan 50 personen werken. Voor niet-financiële organisaties (private ondernemingen) geldt de verplichting bij 50 personen of meer.
Is het benoemen van een vertrouwenspersoon verplicht?
Het is op dit moment niet verplicht om een vertrouwenspersoon te benoemen. Er is wel een wetsvoorstel aanhangig dat ervoor zorgt dat alle werkgevers verplicht een vertrouwenspersoon moeten aanstellen.
Ben ik verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen?
Nee, er is (nog) geen wet die u verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Omdat de Inspectie SZW zegt geen volwaardige alternatieven te zien voor de vertrouwenspersoon, is er in oktober 2020 een wetsvoorstel ingediend voor het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon.
Veilige meldregeling verplicht
Daarnaast is het voor organisaties met meer dan 50 werknemers verplicht om een veilige meldregeling te hebben. Hierin staat hoe de organisatie omgaat met meldingen van (een vermoeden van) een misstand, integriteitsschending of onregelmatigheid en welke bescherming en mogelijkheden melders krijgen. Voor de sectoren Overheid en Onderwijs gelden aanvullende maatregelen.
Intern of extern vertrouwenspersoon?
Steeds meer organisaties realiseren zich het belang van het hebben van een vertrouwenspersoon. Daarbij kan de keuze worden gemaakt voor een interne- of externe vertrouwenspersoon. Zowel interne- als externe vertrouwenspersoon hebben voor- als nadelen die een organisatie in ogenschouw moet nemen bij de keuze voor een interne of externe vertrouwenspersoon. Klik hier voor een overzicht van de voor- en nadelen.
Wat kan Vertrouwenspersoon Amsterdam voor jouw organisatie betekenen?
Naast de verplichtingen die je als organisatie hebt waar je minimaal aan moet voldoen, wil je als goed werkgever misschien wel een actiever beleid voeren ten aanzien van ongewenst gedrag. Vertrouwenspersoon Amsterdam kan je ondersteunen bij onder andere de volgende werkzaamheden:
- het management adviseren en ondersteunen bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
- gevallen van ongewenst gedrag registreren op een beveiligde plaats;
- een jaarrapport opstellen, met geanonimiseerde ervaringen van het afgelopen jaar. Daarnaast kunnen in het rapport ook adviezen gegeven worden om ongewenst gedrag te voorkomen.
- De VP geeft voorlichting aan medewerkers over gewenst en ongewenst gedrag en de rol van de VP hierbij.
- Daarnaast adviseert de VP het management over gewenst gedrag zodat maatregelen ter verbetering van het werkklimaat worden ingezet.
- heeft een adviserende en signalerende rol richting de leidinggevenden van de organisatie en een informerende rol richting de gehele organisatie.
- Wat kunnen wij bieden?
- Jaarlijks voert de externe vertrouwenspersoon de volgende werkzaamheden uit:
- minimaal één jaarlijks gesprek met het bestuur;
- één maal per jaar (hernieuwde) kennismaking met de medewerkers, bijvoorbeeld in de vorm van een awareness sessie;
- faciliteren bij een adequate meldregeling;
- gevraagde en ongevraagde advisering van het bestuur, de directie, HR en de compliancefunctie;
- jaarlijkse rapportage ten aanzien van het aantal gesprekken en de gemaakte uren.
- t een adviserende en signalerende rol richting de leidinggevenden van de organisatie en een informerende rol richting de gehele organisatie.
- Goed beleid over ongewenste omgangsvormen